Rendering the City

 

The word rendering has entered common language to define the creation of a virtual image, generated by mathematical information, to portray an object which does not yet exist in reality. The use of renderings in architecture has become common practice and it aims to give the most realistic representation possible of a project to put to the use of investors and clients. The use of colour and shades is so precise that we often have the impression of being deeply familiar with the nature of a project even before the first stone has been laid. Human presence fits in renderings in order to underline its importance within the project. However, once the mathematical information becomes real cement and glass, people who actually live in the environments do not always manage to be in tune with the spaces, which seem to be trapped in a virtual dimension. 

The verb to render also has other meanings. It means to restore and to reinterpret, as Luciano Berio did in Rendering per Orchestra (1989), in which, starting from piano pieces written by Schubert for his unfinished 10th Symphony, he reconstructs the composition, connecting the pieces with modern fragments, transforming the original material into a completely new language, remaining nonetheless in some ways very faithful to the original. 

With this approach, Rendering the City rebuilds the idea of a city through photographs by Giovanni Hänninen. Subjects of these images are both new spaces and their inhabitants, remodelled into distant realities which nonetheless remain in some way very faithful to the original projects. A relationship emerges between things architectural and human, created by amazement, silence and unfilled voids. The images become fragments of reality and, by interacting among themselves, they offer a common interpretation of lifestyle in a contemporary city.

Rendering è entrato nel linguaggio comune per definire la creazione di un’immagine virtuale a partire dalla descrizione matematica di un luogo non ancora esistente nella realtà. L’impiego del rendering nella progettazione architettonica è diventato pratica comune e punta a dare una rappresentazione il più realistica possibile di un progetto, a uso e consumo di investitori e committenti. Le tecniche di utilizzo del colore e delle ombre permettono ormai una tale precisione di dettagli che l’impressione, spesso, è quella di conoscere per filo e per segno la natura di un progetto, ancor prima della posa della prima pietra. Nei rendering, la presenza umana viene collocata a scopo rappresentativo, per suggerirne l’importanza all’interno del progetto. Quando i numeri e i segmenti diventano cemento e cristallo, però, non sempre le persone che vivono la realtà dei luoghi riescono a trovare un contatto con questi spazi che sembrano rimanere imbrigliati in una dimensione virtuale. 

Rendering ha anche altre sfaccettature di significato. Vuole dire restituire e reinterpretare, come fa Luciano Berio con Rendering per orchestra (1989) in cui, partendo dai frammenti per pianoforte scritti da Schubert per la sua incompiuta Decima Sinfonia, dà vita a una ricostruzione dell’opera, collegandoli tra loro con moderni tasselli che trasformano il materiale originario in un linguaggio tanto lontano quanto fedele all’originale. 

In quest’ottica, Rendering the City ricostruisce l’idea di città attraverso le fotografie di Giovanni Hänninen. Soggetti delle immagini sono sia i nuovi spazi sia la presenza umana che li abita trasformandoli in realtà tanto lontane quanto fedeli ai progetti originali. Ne emerge un rapporto, fra architettonico e umano, fatto di stupore, silenzio e vuoto non colmato. Le immagini diventano tasselli di realtà e, dialogando le une con le altre, restituiscono una chiave di lettura comune del vivere la città contemporanea.

Technical sheet

15 image Series

Limited Edition

Print oncotton paper Hahnemühle

Dimensions 56×37 cm

 

Exhibition

 

ASSAB ONE – Milan

28th October– 25th November 2011

FUTURE CITIES Magazzini del sale

XIII Architecture Biennale – Venice

27th August – 1st September 2012

LavìSpace – Sarnano

August 2012

Gallery

Related Projects

New World

Inspired by The Symphony No. 9 in E Minor “From the New World” by Antonín Dvorák.

Montrade Bologna

The British American Tobacco is the second largest cigarette company in the world.

Milano Up

A “suspended” look on Milan. From above people’s heads, but not too high, see a city that seeks to change, once again.

Manifattura Tabacchi Bologna

Images from the former tobacco factory of Bologna. A photo documentation by Giovanni Hänninen commissioned by Istituto Beni Culturali – Regione Emilia Romagna.

Librino

Designed in the 1970s by Kenzo Tange and Urtec, this neighbourhood should have been a new model of city surrounded by greenery.

Trilogia Navile

Images from the building site of Trilogia Navile, a project for residential buildings located inside the former fruit and vegetable market of Bologna.

Spina 3

Images form the Spina 3 neighbourhood, built in Turin on the area once occupied by the Fiat ironworks and the plants of Michelin, Savigliano and Paracchi.

MOSE

MOSE, acronym for Modulo sperimentale elettromeccanico (applied electromechanical module), is a system of mobile barriers meant to protect the city of Venice and its lagoon from the “acqua alta” phenomenon.

Abitare San Donato

In San Donato, as elsewhere, the continuity of collective space is an interructed project.