created by / creato da
Alberto Amoretti and Giovanni Hänninen
directed by / diretto da
Alberto Amoretti
produced by / prodotto da
The Josef And Anni Albers Foundation and Le Korsa
creative producer / produttore creativo
Nicholas Fox Weber
written by / scritto da
Alberto Amoretti and Giovanni Hänninen
in collaboration with Victoria Ebin
editing / montaggio
Alberto Amoretti
director of photography / direttore della fotografia
Giovanni Hänninen
Senegal/Sicily is a series of short documentaries. Each episode has the aim to share a different point of view on the theme of migration between Senegal and Sicily.
Those who leave have little, and sometimes incorrect, information on the steps and obstacles that the journey entails. The project hopes to show the young people of Tambacounda considering embarking on the journey, a sincere account of the risks of the voyage and what’s happening in Europe to those who have arrived.
Concurrently, Senegal/Sicily aims to create awareness amongst Europeans and Americans about the reflections, dreams and experiences of the migrants and of their relatives who remained in Senegal.
The documentary series found its first audiences far from the blazoned European film festivals, but within a grassroots screening tour among the schools and the villages of the Tambacounda region, the poorest in Senegal, and from where a large number of migrants starts the journey of migration to Europe.
Massamba, a young man from Le Korsa, an NGO operating in that region, brings along his projector to the most remote rural areas, where electricity and running water are not often guaranteed, and screens the documentaries on chipped walls. Just like in the early days of cinema, before nickelodeons, when movies were traveling.
Senegal/Sicily è una serie di brevi documentari. Ogni episodio ha l’obiettivo di condividere un diverso punto di vista sul tema della migrazione tra il Senegal e la Sicilia.
Chi parte ha poche informazioni, spesso errate, sui passaggi e gli ostacoli che questo viaggio comporta. Il progetto spera di mostrare ai giovani di Tambacounda che stanno considerando di imbarcarsi in questo viaggio, un racconto sincero dei rischi del viaggio e di che cosa succede a chi è arrivato in Europa.
Contemporaneamente, Senegal/Sicily si propone di creare consapevolezza tra gli europei e gli americani sulle riflessioni, i sogni e le esperienze dei migranti e dei loro parenti che sono rimasti in Senegal.
La serie di documentari ha trovato il suo primo pubblico lontano dai blasonati festival europei, ma in un tour di proiezioni locali tra le scuole e i villaggi della regione di Tambacounda, la più povera del Senegal, da dove un grande numero di migranti inizia il viaggio di migrazione verso l’Europa.
Massamba, un giovane di Le Korsa, una ONG che opera nella regione, porta un proiettore nelle aree rurali più remote, dove l’elettricità e l’acqua corrente non sempre garantiti, e proietta i documentari su muri scheggiati. Come agli albori del cinema, prima dei juke-box, quando i film viaggiavano.
assistant / assistente
Dario Scalco
coordinator / coordinatore
Matthias Persson
color grading
Stefano Barozzi and Dario Scalco
digital post
Production Starts
sound editing and mix
Tommaso Barbaro
audio post production
Fullcode
The first documentary of the series is a dialogue between a mother, Aisadou, speaking from her village in the eastern part of Senegal, and her son, Alpha, in Sicily having left home to find a better future.
Il primo documentario della serie è un dialogo tra una madre, Aisadou, che parla dal suo villaggionella parte orientale del Senegal, e suo figlio,Alpha, in Sicilia che ha lasciato casa in cerca di un futuro migliore.
20’, color, stereo, 16:9
Language: Italian, Wolof, French
Subtitles: English, French, Italian
San Berillo is an area of Catania where a numerous Senegalese community lives.
This episode shows the differences between migrants who came to Europe twenty years ago and the recent arrivals who often sleep in the streets and whose daily lives are filled with hardship.
San Berillo è il quartiere di Catania dove vive una numerosa comunità senegalese. Questo episodio mostra le differenze tra i migranti che sono giunti in Europa vent’anni fa e quelli sbarcati di recente, i quali spesso dormono sulle strade e le cui vite quotidiane sono piene di difficoltà.
20’, color, stereo, 16:9
Language: Italian, Wolof, French
Subtitles: English, French, Italian
Le Foyer de Jeunes Filles in Tambacounda is a home for girls of the villages who come to the capital city to attend secondary school. This chapter talks about education as alternative to migration about these girls’ desire not only to graduate, but to become leaders of a new Senegal.
Le Foyer de Jeunes Filles è una residenza per ragazze che vengono dai villaggi e che devono trasferirsi nella città di Tambacounda per frequentare i licei. Questo capitolo parla dell’istruzione come alternativa alla migrazione dei giovani e del loro desiderio, non solo di studiare, ma di diventare leader di un nuovo Senegal.
21’, color, stereo, 16:9
Language: French, Wolof
Subtitles: English, French, Italian
People leave their countries with dreams of a bright future that often do not come true. Homecomings is a collective portrait of men who, after an experience as migrants, decided or were forced to return home. It is the story of the lesser known aspect of migration: the return.
Le persone lasciano i loro paesi con sogni di un futuro luminoso che spesso non si realizzano. Homecomings è un ritratto corale di uomini che, dopo un’esperienza da migranti, hanno deciso o sono stati costretti a ritornare a casa. È il racconto dell’aspetto meno conosciuto della migrazione: il ritorno.
20’, color, stereo, 16:9
Language: Wolof, Pulaar, French
Subtitles: English, French, Italian
In Senegal many mothers, brothers and wives of migrants lost their beloved in the sea. The hope of a better future for their families died with them.
In Senegal molti fratelli, madri e mogli di migranti hanno perso i loro cari in mare. Con loro è morta la speranza di un futuro migliore per le loro famiglie.
20’, color, stereo, 16:9
Language: Wolof, French
Subtitles: English, French, Italian
Giovanni Hänninen, Via Santa Marta, 18, 20123, Milan, Italy, e-mail: studio@hanninen.it — all images © Giovanni Hänninen 2021